Vær konstruktiv i din dagbog

En dagbog må aldrig blive en sovepude

Er du opmærksom på, om du skriver om de samme problemer igen og igen uden at rykke dig? At skrive om de samme problemer gentagne gange kan gøre dig bedre tilpas lige bagefter, men problemerne forsvinder ikke.

 

Vær konstruktiv i din dagbog ved at være undersøgende

Hvis du synes, at din situation er vanskelig, eller du har svært ved at løse et problem, kan det føles som, at en byrde bliver fjernet fra dine skuldre, når du skriver om det i din dagbog. Men det får ikke nødvendigvis din situation til at ændre sig eller problemerne til at forsvinde.

Nogle gange er vi nødt til at skrive om det samme gentagne gange for at kunne komme videre. Det kan være en del af vores proces. Når vi har skrevet om noget tilpas mange gange, er vi så trætte af det, at vi rykker os.

Andre gange bliver dagbogen en sovepude, fordi vi kun går op i at komme af med følelserne her og nu. Det kan sammenlignes med at tisse i bukserne for at få varmen. Vi får det lidt bedre, når vi lukker dagbogen efter at have skrevet, men der går ikke lang tid, før vi har det som, vi havde det før. Sådan kan det være, når man skriver om det samme igen og igen, uden at noget ændrer sig det mindste. Måske fordi man i virkeligheden ikke vil se sandheden i øjnene. Eller ikke tør træffe en beslutning.

 

Læs din dagbog

Gem gerne dine skriverier og læs engang imellem det, du har skrevet. Så vil du få øje på, om du har skrevet mange gange om det samme, og om du sidder fast. Hvis du føler dig helt fastlåst, skal du måske have hjælp, så du kan komme videre.

Som psykoterapeut og specialist i skriveterapi har jeg god erfaring med at hjælpe mennesker, der føler sig fastlåst i deres livssituation eller ikke kan løse et bestemt problem. Jeg giver også skriveterapi coaching, så man kan være mere konstruktiv i sin dagbog.

Bestil tid her

 

Sådan kommer du videre

Hvis du får øje på, at du har skrevet om det samme en del gange, uden at rykke dig det mindste, så skriv om dét. Hvordan opleves det at sidde fast? Hvad mærker du i kroppen? Hvilke følelser giver det dig? Spørg også dig selv, hvad der hindrer dig i at komme videre. Forhold dig undersøgende uden straks at fordømme dig selv. Der er det, der er. Og det er ikke sikkert, at du kan gøre noget ved det lige nu, men det er mere hjælpsomt at se omsorgsfuldt på dig selv og rumme dine følelser.

Det handler om at lære dig selv bedre at kende og forstå dig selv. Når du forstår dig selv, er det nemmere at gøre noget ved det, der ikke fungerer. Så kan du nemmere løse dine problemer og træffe nogle bevidste valg, der er til dit eget bedste.

Dagbogen er din ven og et genialt redskab til at blive klogere på dig selv!

God skrivelyst!

Kærligste hilsner

Annette Aggerbeck, psykoterapeut MPF og specialist i skriveterapi

Skriv dig til god nattesøvn

Skriv og sov godt!

Få en skriveøvelse, der får dig til at falde hurtigere i søvn og sove dejligt hele natten.

Samtidig tilmelder du dig mit nyhedsbrev med tips og tilbud direkte i din indbakke. Du kan altid framelde dig igen. Se min persondatapolitik her